ترانسفورماتور های روغنی کم تلفات
ترانسفورماتورهای توزیع یکی از تجهیزات مهم تاثیر گذار بر میزان تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع هستند. باتوجه به تعداد زیاد آنها در شبکه ها و با عنایت به اینکه در تمامی ساعات سال فعال هستند و حتی در حالت بی باری نیز انرژی مصرف می کنند، تلفات آنها در مقایسه با سایر تجهیزات قابل ملاحظه بوده و افزایش جزئی بازده این تجهیزات می توانند مزایای اقتصادی زیادی همراه داشته باشد. با توجه به سیاست های توانیر در زمینه استفاده ازترانسفورماتورهای کم تلفات در این مقاله تحلیل اقتصادی استفاده از ترانسفورماتورهای کم تلفات رده ‘ AB از دید شرکت توانیر مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبات بازگشت سرمایه برای استفاده از یک ترانسفورماتور کم تلفات به جای ترانسفورماتور معمولی با توجه به قیمت انرژی و هزینه سرمایه گذاری بررسی شده است.

 

شرکت مهندسی ماد نیرو با در اختیار داشتن پرسنل مجرب و متخصص و دانش فنی مربوطه ، مطابق استانداردهای بین المللی اقدام به تولید و مونتاژ انواع ترانسفورماتورتوزیع از نوع کم تلفات با تاییدیه KERI « محصول مشترک ایران و کره » نموده است.
با توجه به نیاز مبرم صنعت برق کشور به کاهش تلفات در بخش های مختلف شبکه توزیع ، این شرکت توانسته در بخش ترانسفورماتورها ، برای کاهش تلفات و افزایش راندمان ، نوع جدیدی از ترانس ها را که دارای هسته از مواد غیرمغناطیسی و با قابلیت هدایت مغناطیسی بالا است را تولید نماید این ترانس ها اصطلاحاً بنام « AMORPHOUS » مشهور هستند.

در نوع ترانس با هسته Amorphous تلفات بی باری حدود ۳۰ % نسبت به نوع ‘CC کاهش پیدا می کند.